Shutterstock
A.M.
12/02/2024

Takeldiensten willen haalbare contractvoorwaarden voor snelle interventies op de ring rond Antwerpen

Onrealistische voorwaarden in de F.A.S.T.-contracten hebben ertoe geleidt dat geen enkele takeldienst een overeenkomst wil aangaan met de Vlaamse overheid omtrent snelle tussenkomsten bij ongevallen op de ring rond Antwerpen. In de contracten is vereist dat de takeldiensten ter plaatse komen binnen 20 minuten na een oproep. Er kunnen zware boetes worden opgelegd indien de takeldienst te laat is.

VRT NWS

Hoewel dergelijke contracten al sinds de jaren 90 bestaan, leiden ze nu tot discussie. De  takeldiensten hebben problemen met de specifieke voorwaarden voor het traject tussen Merksem en Linkeroever, inclusief de Kennedytunnel. Onderhandelingen tussen de sector en de Vlaamse overheid lijken noodzakelijk om tot aanvaardbare voorwaarden te komen en de doelstelling van snelle interventies verder te handhaven.

De problemen voor de takeldiensten zijn talrijk. Vooreerst moeten ze 24 uur per dag, 7 dagen op 7, bemand zijn, terwijl er slechts af en toe een oproep is. Daar komt bij dat de Antwerpse ring een heel grote aanrijzone is waar niet alleen veel verkeer is, maar waar binnenkort ook werken van start gaan die een enorme impact zullen hebben. Om deze redenen vrezen de takeldiensten dat ze nooit aan de voorwaarden van de F.A.S.T.-contracten zullen voldoen. Dit kan ernstige gevolgen hebben: 1 minuut te laat arriveren, kost een takelaar al 250 euro, een half uur te laat betekent een boete van 3.000 euro.

De problemen situeren zich echter niet enkel bij de boetes. Om betaald te worden voor hun diensten, moeten medewerkers van takeldiensten de gegevens vragen aan de eigenaars van de getakelde voertuigen. “We merken heel vaak dat mensen dat niet willen doen”, zegt Filip Rylant van sectorfederatie Traxio. “Een takelaar heeft de wettelijke middelen niet om achter die mensen aan te gaan, waardoor die ook nog eens met onbetaalde facturen zit. Zo worden die tussenkomsten wel heel verlieslatend. Dan begrijp ik dat ze niet meegaan in dit verhaal.”

Rylant is van mening dat de Vlaamse overheid het hele systeem van takelcontracten eens grondig moet doorlichten. Volgens hem zou men in Vlaanderen beter het systeem als in Wallonië hanteren waarbij een afspraak wordt gemaakt met takelaars voor het hele territorium. Het Vlaamse systeem zou voor te veel versnippering zorgen. Zo zijn er zelfs binnen eenzelfde provincie verschillen in tarieven en voorwaarden.

Lees meer

IKWV ontvangt vier nieuwe jetscooters voor kustbewaking en reddingsoperaties

13/05/2024

Stad Oostende versterkt banden met Stadsatelier

28/03/2024

Batopin plant 970 CASH-punten tegen eind 2025

26/03/2024

Stad Leuven stimuleert duurzame handel: gratis proefproject elektrische cargodeelfietsen

21/03/2024

UZ Gent's nieuwe revalidatietoestel verkort hersteltijd voor revalidanten

19/03/2024

Eerste autonoom toegankelijk treinstel voorgesteld door NMBS

15/03/2024

Skilpod krijgt groen licht voor contract ter waarde van 1 miljard euro

11/03/2024

Nieuwe fietsteller op fietsring F400 rond Gent houdt fietsers in de gaten

08/03/2024

Onderzoek naar realisatie van gecombineerd AZ Mol-Geel op nieuwe site

06/03/2024
Scroll naar boven