N.T
02/05/2023

Onregelmatigheden bij Bpost: nummerplaten, boetes en kassiersfunctie onder de loep

Bpost heeft bevestigd dat er mogelijk sprake is geweest van onregelmatigheden bij de behandeling van nummerplaten, de verwerking van boetes en de kassiersfunctie voor de overheid. Het bedrijf geeft aan dat als deze praktijken worden bevestigd, zij de verantwoordelijkheid zullen nemen voor de gevolgen.

BRON: vrt nws

Minister van Overheidsbedrijven Petra De Sutter (Groen) heeft eerder al in de Kamer aangegeven dat Bpost een intern onderzoek uitvoert naar mogelijke onregelmatigheden in de drie belangrijke contracten die het bedrijf met de overheid heeft. “Betreffende de behandeling van nummerplaten, de verwerking van boetes en de kassiersfunctie voor de overheid (de zogenoemde 679-rekeningen, waarop onder andere de btw moet worden gestort)”, aldus Bpost-woordvoerster Veerle Van Mierlo. Binnen deze drie gevallen wordt onder andere gekeken naar de juistheid van de marges. “In het geval van boeteverwerking zullen we ook onderzoeken of het juridisch kader correct is en of er sprake is van staatssteun. Daarnaast zullen we controleren of de aan de overheid doorberekende kosten volledig in orde waren. Bij de kassiersfunctie zullen we nagaan of de verstrekte informatie aan de overheid volledig correct was.”

Hoe is dit kunnen gebeuren? Van Mierlo oppert dat Bpost een transformatie heeft ondergaan van een monopolistisch staatsbedrijf naar een internationale, beursgenoteerde groep. Hoewel de meeste mensen op de hoogte zijn van de regels, is het mogelijk dat sommigen niet volledig begrijpen wat de consequenties hiervan zijn. “We werken ook in een sterk gereguleerde omgeving, waardoor we mogelijk te veel hebben vertrouwd op externe controles door instanties voor en na de uitvoering van het contract.” “In alle drie de gevallen hebben we efficiënte diensten aan de overheid geleverd, waardoor er mogelijk zaken door de mazen van het net zijn geglipt. Dit maakt allemaal deel uit van het lopende onderzoek.” Intussen laat de regering alle contracten die ze met Bpost heeft, eveneens onderzoeken. “Het spreekt voor zich dat elke te veel betaalde euro moet worden terugbetaald”, aldus De Sutter.

Bpost is in ieder geval van plan om lessen te trekken uit deze situatie. De woordvoerster benadrukt dat ze de controleprocedures en -systemen versterken en veel communiceren naar hun medewerkers over de juiste aanpak. Als het onderzoek aantoont dat er onacceptabele zaken hebben plaatsgevonden, zal Bpost de verantwoordelijkheid nemen en de gevolgen dragen. Ze zullen er alles aan doen om het vertrouwen van hun klanten, aandeelhouders en medewerkers opnieuw te winnen.

© Govly

Lees meer

Vlaamse Regering verbetert ondersteuning van ondernemers en stimuleert innovatie

05/06/2024

Schapen Kemp vzw zet overheidsopdracht voor natuurbegrazing Kanaalplas voort

28/05/2024

IKWV ontvangt vier nieuwe jetscooters voor kustbewaking en reddingsoperaties

13/05/2024

Stad Oostende versterkt banden met Stadsatelier

26/03/2024

Batopin plant 970 CASH-punten tegen eind 2025

28/03/2024

Stad Leuven stimuleert duurzame handel: gratis proefproject elektrische cargodeelfietsen

21/03/2024

UZ Gent's nieuwe revalidatietoestel verkort hersteltijd voor revalidanten

19/03/2024

Eerste autonoom toegankelijk treinstel voorgesteld door NMBS

15/03/2024

Skilpod krijgt groen licht voor contract ter waarde van 1 miljard euro

11/03/2024
Scroll naar boven