
Nieuwe fase voor de spoorontwikkeling in en rondom havengebied Gent-Terneuzen
North Sea Port gaat dit jaar in samenwerking met spoorwegbeheerders ProRail en Infrabel een vervolgonderzoek starten naar de spoorontwikkeling in en rondom het havengebied tussen Gent en Terneuzen. Dit onderzoek wordt gefinancierd door de Belgische en Nederlandse overheid en richt zich op het verder uitwerken van oplossingsrichtingen en vervolgstudies naar onder andere de milieueffecten, ruimtelijke inpassing en duurzaamheid.
Om deze onderzoeken uit te voeren, is de projectorganisatie Rail Ghent Terneuzen opgericht. De drie partijen gaan samen bekijken of de knelpunten die zijn vastgesteld in een vooronderzoek, gefinancierd door de Europese Unie, opgelost kunnen worden. De belangrijkste knelpunten zijn de toenemende vraag naar spoorvervoer en de huidige capaciteit en betrouwbaarheid van het spoor tussen Gent en Terneuzen.
Uit de vooronderzoeken zijn er drie mogelijke spoorontwikkelingen naar voren gekomen die kunnen bijdragen aan het oplossen van de knelpunten. Deze zijn een nieuwe spoorlijn aan de oostkant van het zeekanaal tussen het Nederlandse Axel en het Belgische Zelzate, een nieuwe spoorboog ten oosten van de Sluiskilbrug in Nederland en een spoorverbinding aan de noordkant van de sporen aan het Kluizendok in Zandeken, België.
De studiefase van het onderzoek gaat normaal gezien van start na de zomer van 2023. In deze fase zal de omgeving nadrukkelijk betrokken worden door middel van gesprekken met de bewoners en organisaties in de buurt. Infrabel publiceert aan het begin van de studiefase een start- en projectnota, ProRail zal een Kennisgeving van het voornemen in Nederland publiceren. In deze documenten wordt ook beschreven hoe en wanneer de omgeving betrokken wordt.
Het onderzoek is een belangrijke stap richting een duurzamere en betrouwbaardere spoorverbinding tussen Gent en Terneuzen, en draagt daarmee bij aan de verdere ontwikkeling van het havengebied en de economie in de regio.
©Govly