
MIVB mogelijk nieuwe speler in Brusselse deelfietsmarkt
De minister van Mobiliteit in Brussel, Elke Van den Brandt (Groen), wil onderzoeken of de MIVB de opvolger kan worden van het deelfietssysteem Villo. Het grote voordeel hiervan is dat een gebruiker met één ticket zowel de metro, tram, bus als fiets kan gebruiken. De studie naar de opvolger van Villo! is gestart en de organisatie van de deelfietsen kan mogelijk worden uitbesteed aan de MIVB. De MIVB maakt deel uit van het begeleidingscomité van de studie. Momenteel onderzoekt de Brusselse regering de mogelijkheid en plant ze pas in 2024 een beslissing te nemen.
Een publieke speler kan meer flexibiliteit bieden en een vlottere doorstroom in het openbaar vervoer bewerkstelligen. Met één ticket kan een gebruiker eerst de metro nemen en vervolgens een deelfiets van de MIVB nemen om op de eindbestemming te komen. Als de MIVB naast gewone fietsen ook longtails of bakfietsen aanbiedt, zal het enthousiasme onder Brusselaars toenemen om het systeem te gebruiken. De minister neigt ook naar een systeem zonder reclame, in tegenstelling tot het contract met Villo!.
Brussel Mobiliteit onderzoekt tot eind 2024 de verschillende voorbeelden in het buitenland en de opties die in Brussel kunnen werken. Dan zou er genoeg inzicht moeten zijn om een lastenboek op te stellen. De openbare aanbesteding kan dan worden uitgeschreven, zodat de opvolger van Villo! klaarstaat in 2026. Het is nog te vroeg om te zeggen of de Brusselse regering zal opteren voor een ‘vrijevlootsysteem’ met vaste standplaats zoals Villo! of zonder vaste standplaats zoals Dott.
© Govly