![](https://govly.be/wp-content/uploads/2023/10/output-onlinepngtools-2.png)
De Lijn zet vergroeningsplan voort met nieuwe raamovereenkomsten voor elektrische bussen
De Lijn heeft een nieuwe aanbestedingsprocedure goedgekeurd voor standaard- en HOV-elektrische bussen. De aanbesteding is bedoeld om de vloot te vergroenen en omvat twee raamovereenkomsten via onderhandelingsprocedure met voorafgaande oproep tot mededinging.
De eerste raamovereenkomst is bedoeld voor maximaal 500 standaard elektrische bussen met een looptijd van zes jaar, terwijl de tweede raamovereenkomst is bedoeld voor maximaal 100 HOV-elektrische bussen met een looptijd van vier jaar. De Lijn is zich bewust van haar rol als partner van het Vlaams Klimaatplan en zet haar vergroeningsplan voort met de uitrol van de nodige e-laadinfrastructuur.
Deze aanbesteding sluit aan bij eerdere raamovereenkomsten die al hebben geleid tot de bestelling van 60 standaard elektrische bussen eind 2021 en 17 HOV-elektrische bussen begin dit jaar. De uiteindelijke keuze voor de raamovereenkomst waarvan De Lijn verder zal bestellen, wordt later gemaakt. De nieuwe aanbestedingsprocedure biedt bijkomende leveranciers de kans om mee te dingen naar de nieuwe gunning.
De te bestellen elektrische bussen, die naar verwachting in de eerste helft van 2025 worden geleverd, zijn niet alleen goed voor het milieu, maar verhogen ook het comfort voor de reiziger. De bussen hebben onder andere een uitnodigende vloerbedekking met houten aanvoeling, een elektrische oprijplaat voor kinderwagens en rolstoelen, zetels in kunstleder, extra brede infoschermen met ritinformatie, USB-laders, comfortabele vering en moderne actieve en passieve veiligheidsfuncties.
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters benadrukt het belang van deze stap: “Deze legislatuur schakelen we een versnelling hoger in de vergroening van De Lijn. De elektrificatie van het openbaar vervoer is een absolute noodzaak, we staan immers midden in een klimaatverandering. Niet alleen zorgen deze e-bussen ervoor dat er geen stikstof of fijn stof uitgestoten wordt – wat de luchtkwaliteit ten goede komt – maar het wegnemen van de dieselmotor zorgt er ook voor dat deze bussen haast geruisloos door stedelijk gebied en daarbuiten rijden.”
© Govly