C.G
03/03/2023

Voertuigenbouwer Van Hool vraagt om minder strikte aanbestedingsprocedure

De Vlaamse voertuigenbouwer Van Hool vraagt om een meer flexibele aanbestedingsprocedure waarbij rekening wordt gehouden met de actuele economische omgeving.

BRON: Trends

Van Hool vindt dat de huidige procedures voor openbare aanbestedingen te stroef verlopen en pleit voor een pragmatischer aanpak. Dit komt doordat de lastenboeken, waarin de details van de aanbesteding worden beschreven, volgens hen vaak te gedetailleerd zijn. Ambtenaren die de lastenboeken opstellen willen zichzelf beschermen, waardoor er veel juridische gevolgen zijn voor bedrijven die zich benadeeld voelen en rechtszaken starten tegen de winnaars. Dit leidt ertoe dat er weinig openbare aanbestedingen zijn die zonder juridische gevolgen blijven van zodra de winnaar bekend is gemaakt, zo luidt het.

Hoewel zeer gedetailleerde lastenboeken duidelijkheid bieden, worden deze doorgaans lang vooraf opgesteld, tot wel twee jaar van tevoren. In deze tijd kan de economische omgeving echter sterk veranderen, waardoor de specificaties in het lastenboek niet meer actueel zijn. Bovendien kampen bedrijven met aanhoudende logistieke problemen, zoals het tekort aan halfgeleiders, en verandert de technologie razendsnel.

De Europese Commissie stelt inmiddels soepelere regels voor openbare aanbestedingen voor, waar Van Hool blij mee is. De vaststellingen van Van Hool gelden overigens niet specifiek voor Vlaanderen, maar voor diverse landen in de Europese Unie. Bij het opstellen van de lastenboeken wordt nog te veel gekeken naar louter technische zaken, zoals het type voertuig, de lengte, de breedte en de reizigerscapaciteit. Volgens Van Hool zou er meer rekening moeten worden gehouden met de omgeving waar het vervoermiddel wordt ingezet, omdat de verkeersbehoeften in diverse gebieden verschillen.

Ondanks dat de procedures voor aanbestedingen momenteel zeer strikt zijn, met boeteclausules die miljoenen euro’s kunnen bedragen, blijft het een belangrijke markt voor Van Hool.

Het bedrijf heeft een intern studiebureau met 160 werknemers die onder meer werken aan nieuwe voertuigen voor het openbaar vervoer. Het volledige gamma stadsbussen van Van Hool is volledig emissievrij, waardoor overheden het bedrijf vragen om mee te dingen bij openbare aanbestedingen.

Hoewel de consoliderende holding boven Van Hool, nv Immoroc, in 2020 bijna 50 miljoen euro verlies leed en in 2021 58 miljoen euro verlies leed, zit het bedrijf momenteel in een herstelfase. De verkoop van touringcars gaat weer beter en er is een nieuw gamma voorgesteld dat goed aanslaat bij het weer toenemende toerisme na twee zware pandemiejaren.

©Govly

Lees meer

Stad Oostende versterkt banden met Stadsatelier

28/03/2024

Batopin plant 970 CASH-punten tegen eind 2025

26/03/2024

Stad Leuven stimuleert duurzame handel: gratis proefproject elektrische cargodeelfietsen

21/03/2024

UZ Gent's nieuwe revalidatietoestel verkort hersteltijd voor revalidanten

19/03/2024

Eerste autonoom toegankelijk treinstel voorgesteld door NMBS

15/03/2024

Skilpod krijgt groen licht voor contract ter waarde van 1 miljard euro

11/03/2024

Nieuwe fietsteller op fietsring F400 rond Gent houdt fietsers in de gaten

08/03/2024

Onderzoek naar realisatie van gecombineerd AZ Mol-Geel op nieuwe site

06/03/2024

Stad Gent biedt gratis hellingen aan voor winkels en horecazaken

04/03/2024
Scroll naar boven