Onregelmatigheden bij Bpost: nummerplaten, boetes en kassiersfunctie onder de loep
Bpost heeft bevestigd dat er mogelijk sprake is geweest van onregelmatigheden bij de behandeling van nummerplaten, de verwerking van boetes en de kassiersfunctie voor de overheid. Het bedrijf geeft aan dat als deze praktijken worden bevestigd, zij de verantwoordelijkheid zullen nemen voor de gevolgen.
Minister van Overheidsbedrijven Petra De Sutter (Groen) heeft eerder al in de Kamer aangegeven dat Bpost een intern onderzoek uitvoert naar mogelijke onregelmatigheden in de drie belangrijke contracten die het bedrijf met de overheid heeft. “Betreffende de behandeling van nummerplaten, de verwerking van boetes en de kassiersfunctie voor de overheid (de zogenoemde 679-rekeningen, waarop onder andere de btw moet worden gestort)”, aldus Bpost-woordvoerster Veerle Van Mierlo. Binnen deze drie gevallen wordt onder andere gekeken naar de juistheid van de marges. “In het geval van boeteverwerking zullen we ook onderzoeken of het juridisch kader correct is en of er sprake is van staatssteun. Daarnaast zullen we controleren of de aan de overheid doorberekende kosten volledig in orde waren. Bij de kassiersfunctie zullen we nagaan of de verstrekte informatie aan de overheid volledig correct was.”
Hoe is dit kunnen gebeuren? Van Mierlo oppert dat Bpost een transformatie heeft ondergaan van een monopolistisch staatsbedrijf naar een internationale, beursgenoteerde groep. Hoewel de meeste mensen op de hoogte zijn van de regels, is het mogelijk dat sommigen niet volledig begrijpen wat de consequenties hiervan zijn. “We werken ook in een sterk gereguleerde omgeving, waardoor we mogelijk te veel hebben vertrouwd op externe controles door instanties voor en na de uitvoering van het contract.” “In alle drie de gevallen hebben we efficiënte diensten aan de overheid geleverd, waardoor er mogelijk zaken door de mazen van het net zijn geglipt. Dit maakt allemaal deel uit van het lopende onderzoek.” Intussen laat de regering alle contracten die ze met Bpost heeft, eveneens onderzoeken. “Het spreekt voor zich dat elke te veel betaalde euro moet worden terugbetaald”, aldus De Sutter.
Bpost is in ieder geval van plan om lessen te trekken uit deze situatie. De woordvoerster benadrukt dat ze de controleprocedures en -systemen versterken en veel communiceren naar hun medewerkers over de juiste aanpak. Als het onderzoek aantoont dat er onacceptabele zaken hebben plaatsgevonden, zal Bpost de verantwoordelijkheid nemen en de gevolgen dragen. Ze zullen er alles aan doen om het vertrouwen van hun klanten, aandeelhouders en medewerkers opnieuw te winnen.
© Govly