Prijsafspraken en vervalste aanbestedingen bij autocarbedrijven die rijden voor De Lijn en TEC?
Het auditoraat van de Belgische Mededingingsautoriteit (BMA) heeft recent huiszoekingen uitgevoerd bij verschillende autocarbedrijven die onder andere in onderaanneming ritten uitvoeren voor De Lijn en TEC. De concurrentiewaakhond vermoedt dat er sprake is van prijsafspraken, vervalsing van openbare aanbestedingen en van private contracten. Welke autocarbedrijven precies betrokken zijn, is nog niet bekend.
Volgens BMA zouden de bedrijven mogelijks hun prijzen op elkaar hebben afgestemd, in plaats van met elkaar te concurreren. Daarmee bestaat het risico dat die bedrijven niet meer hun best doen om een zo goed mogelijke dienst aan te bieden tegen een eerlijke prijs. Bovendien worden andere concurrenten door deze praktijken benadeeld. Ook zouden de bedrijven onder elkaar hebben afgestemd wie een bepaalde aanbesteding of bepaald contract zou binnenhalen.
De Mededingingsautoriteit benadrukt echter dat een huiszoeking “een preliminaire stap is in een onderzoek naar restrictieve mededingingspraktijken en niet vooruitloopt op de uitkomst van het onderzoek”.
Het is niet de eerste keer dat het auditoraat van de BMA huiszoekingen uitvoert in een onderzoek naar prijsafspraken. Eind 2022 viel de concurrentiewaakhond al eens binnen bij verschillende mediagroepen, waaronder DPG Media, in het kader van de krantencontracten. Toen waren er vermoedens dat die bedrijven verboden afspraken hadden gemaakt in de aanbestedingsprocedure om een nieuw contract om kranten en tijdschriften te leveren. Aan het begin van afgelopen zomer legde de BMA bewakingsfirma’s Securitas, G4S en Seris samen nog een monsterboete op van meer dan 47 miljoen euro wegens “zware en langdurige kartelpraktijken”. Uit onderzoek van de concurrentiewaakhond was immers gebleken dat de 3 grote bedrijven jarenlang afspraken hadden gemaakt over prijzen en openbare aanbestedingen.