
Vervoersmaatschappij De Lijn moet tegen 2027 met minstens 567 elektrische bussen rondrijden
De Lijn heeft haar tweede bestelling geplaatst bij de Italiaanse busbouwer Iveco in het kader van het raamcontract dat vorig jaar tussen de twee partijen werd gesloten.
Het contract betreft de levering van 500 elektrische bussen, waarvan er begin dit jaar al 65 werden besteld. Nu heeft De Lijn nogmaals een bestelling geplaatst voor de levering van 44 exemplaren, goed voor zo’n 33,5 miljoen euro.
De vergroening van het bussenpark is echter hoognodig. Slechts 60 van de meer dan 2.200 bussen van De Lijn rijden volledig elektrisch. De meeste bussen zijn ouder dan 15 jaar en dit zorgt voor problemen.
De maatschappij betaalt nu al jaarlijks tienduizenden euro’s aan boetes in het Brusselse gewest, omdat de voertuigen te vervuilend zijn volgens de huidige milieunormen. Daarbij komt dat er vanaf 2027 Lage Emissiezones worden ingevoerd in Antwerpen en Gent, waardoor alleen maar emissieloze bussen zullen worden toegestaan binnen deze steden, maar momenteel kampt De Lijn met een groot tekort aan elektrische bussen.
De beheersovereenkomst van De Lijn stelt dat er tegen 2027 minstens 567 elektrische bussen moeten rondrijden. Volgens CEO Ann Schoubs is er te laat geïnvesteerd in de vernieuwing van het wagenpark.