Van Hool
A.M.
05/02/2024

Nederland zet in op duurzaam vervoer: Van Hool wint order voor 112 elektrische bussen

Busfabrikant Van Hool heeft een opdracht binnengehaald voor de levering van 112 batterijbussen aan de Nederlandse vervoersmaatschappij Qbuzz. Deze beslissing komt een week nadat De Lijn’s koos voor de Chinese busfabrikant BYD. Volgens Dirk Snauwaert, woordvoerder bij Van Hool, stelt Qbuzz “bijzonder hoge eisen voor de kwaliteit en de uitrusting, om tegemoet te komen aan de verwachtingen van de reiziger.” 

Trends

Dit nieuwe order geplaatst door Qbuzz, het grootste voor de Van Hool A-stadsbus (red: type bus geproduceerd door Van Hool), volgt op een eerdere bestelling van 54 elektrische bussen die vorig jaar werd geplaatst. Qbuzz zal de nieuwe bussen vanaf 15 december inzetten in de vervoersregio Zuid-Holland Noord, in de provincie Zuid-Holland.

De bestelling is positief nieuws voor Van Hool, dat al enige tijd met financiële uitdagingen te kampen heeft, zoals eerder gerapporteerd door Trends. Het bedrijf heeft in de afgelopen jaren verlies geleden en kampt met een economische werkloosheid onder 65 procent van het personeel.

In tegenstelling tot het Nederlandse Qbuzz koos De Lijn vorige week voor de Chinese producent BYD, wat leidde tot kritiek gelet op de aanwezigheid van Belgische fabrikanten zoals VDL en Van Hool. Wel heeft De Lijn in 2021 al een bestelling geplaatst bij Van Hool en loopt er nog steeds een raamcontract.

Op de vraag waarom de Nederlandse vervoerder Qbuzz voor Van Hool kiest in plaats van een Belgische leverancier, antwoordt Snauwaert: “Dit is niet zomaar een standaard elektrische bus. Qbuzz stelt bijzonder hoge eisen voor de kwaliteit en de uitrusting om tegemoet te komen aan de verwachtingen van de reiziger.”

Snauwaert wijst erop dat de eisen van Qbuzz, waaronder voorzieningen voor mindervaliden, elektrische rijplaten voor rolstoelgebruikers, en comfortabele stoelen, uniek zijn en niet te vergelijken zijn met de vereisten van De Lijn, die voornamelijk stadsbussen bestelt.

Hoewel de financiële situatie van Van Hool uitdagend blijft, biedt deze nieuwe opdracht perspectief. Ondertussen blijft de vraag of het feit dat nog niet alle bussen die bij Van Hool besteld werden in 2021 geleverd werden, hebben bijgedragen aan de keuze van De Lijn om voor BYD te opteren. Dirk Snauwaert benadrukt de flexibiliteit van Van Hool, die zowel in België als in Noord-Macedonië kan produceren, en hoopt dan ook op verdere bestellingen van De Lijn.

Lees meer

Stad Oostende versterkt banden met Stadsatelier

28/03/2024

Batopin plant 970 CASH-punten tegen eind 2025

26/03/2024

Stad Leuven stimuleert duurzame handel: gratis proefproject elektrische cargodeelfietsen

21/03/2024

UZ Gent's nieuwe revalidatietoestel verkort hersteltijd voor revalidanten

19/03/2024

Eerste autonoom toegankelijk treinstel voorgesteld door NMBS

15/03/2024

Skilpod krijgt groen licht voor contract ter waarde van 1 miljard euro

11/03/2024

Nieuwe fietsteller op fietsring F400 rond Gent houdt fietsers in de gaten

08/03/2024

Onderzoek naar realisatie van gecombineerd AZ Mol-Geel op nieuwe site

06/03/2024

Stad Gent biedt gratis hellingen aan voor winkels en horecazaken

04/03/2024
Scroll naar boven